S STROKOVNIM ZNANJEM DO ODLIČNOSTI V KOZMETIKI
10-letnica višješolskega strokovnega programa Kozmetika
V študijskem letu 2021/22 ste na Višji strokovni šoli na Šolskem centru Novo mesto vpisali že 10. generacijo študentov kozmetike. Nam lahko gospa ravnateljica, mag. Dragica Budić, razložite, kaj je botrovalo, da ste pripravili nov višješolski študijski program Kozmetika in ga v letu 2011/2012 kot prvi v slovenskem prostoru začeli redno izvajati?
Ker znanost na področju kozmetike in velnesa izredno hitro napreduje in se je povpraševanje po storitvah na področju kozmetike in dobrega počutja v zadnjih desetletjih močno povečalo, smo se na Šolskem centru Novo mesto leta 2008 odzvali na pobudo delodajalcev, da pripravimo program, ki bi izobraževanje na ravni srednjega strokovnega izobraževanja nadgradil z novimi, zahtevnejšimi vsebinami. V našem okolju so pobudo po novem programu podprli številni kozmetični saloni in tudi Terme Krka, d. o. o. Program je bil 12. 6. 2009 potrjen na Strokovnem svetu za poklicno in strokovno izobraževanje.
Ker ste mag. Zvonka Krištof pri pripravi programa sodelovali že od samega začetka, nam pojasnite, kdo je sodeloval pri pripravi programa in kaj vse ste avtorji programa upoštevali?
Poleg predstavnikov Višje strokovne šole Šolskega centra Novo mesto so aktivo sodelovali tudi predstavniki Srednje zdravstvene šole Celje, Sekcije kozmetikov pri Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije, Centra RS za poklicno izobraževanje – CPI, strokovnjaki iz kozmetičnih salonov, zdravilišč in podjetij, ki se ukvarjajo z zdravim življenjskim slogom.
Izhajali smo iz predlogov delodajalcev in uporabnikov. Upoštevati smo morali: Zakon o višjem strokovnem izobraževanju, Izhodišča za pripravo višješolskih študijskih programov, poklicna standarda tehnolog/tehnologinja kozmetične nege, kozmetik/kozmetičarka za področje svetovanja in trženja, mednarodno primerljivost in zahteve Evropske unije v zvezi z izvajanjem storitev na ljudeh in za ljudi. Višješolski program je temeljil na poglobitvi in nadgradnji strokovnega teoretičnega znanja, pridobljenega v programu Kozmetični tehnik. Avtorji programa smo sledili cilju, da bo z novim višješolskim kadrom možno zagotoviti izvajanje kakovostnih, celovitih in ekonomičnih storitev na področju kozmetike in dobrega počutja, ki bodo usmerjene k potrebam stranke in bodo upoštevale cilje organizacije ter zaposlenih. Program je mednarodno primerljiv, kompetenčno zasnovan, pripravljen po bolonjskih principih, kreditno ovrednoten po ECTS in modularno zasnovan.
Kako ste se na šoli lotili zagotavljanja kadrovskih in materialnih pogojev za izvedbo programa?
V študijskem letu 2009/10 smo začeli s pripravo kadrovskih in materialnih pogojev za izvajanje programa. Velik izziv za šolo je bil pridobiti ustrezen kader za strokovne predmete, saj je na področju kozmetike primanjkovalo kadra z ustrezno stopnjo izobrazbe, kot zahteva Zakon o višjem strokovnem izobraževanju. K sodelovanju je šola povabila številne strokovnjake iz podjetij s področja kozmetike in velnesa, medicine, zdravstvene nege ter farmacije, s štipendiranjem pa vzpodbudila kader na šoli k formalnemu in neformalnemu izobraževanju na področju kozmetike in dobrega počutja. Vsa leta si šola prizadevala izboljšati materialne pogoje, uredili smo odlično opremljeni učilnici za pedikuro, manikiro, masažo, kozmetično nego.
Nam gospa Renata Červ kot dolgoletna delavka v referatu za študentske zadeve poveste, kolikšno je bilo zanimanje za vpis v program?
Prvi informativni dan smo na šoli izvedli v petek, 11. 2. 2011, in v soboto, 12. 2. 2011. Zanimanje za vpis je bil že na začetku izjemen, pa tudi v naslednjih letih, tako da smo večkrat imeli omejitev vpisa. Vpisovali so se dijaki po končanem programu Kozmetični tehnik pa tudi iz drugih srednješolskih programov. Ker so bila predznanja vpisanih študentov različna, smo se odločili, da vsem, ki niso imeli kozmetične predizobrazbe, že v mesecu septembru ponudimo možnost pridobitve temeljnega kozmetičnega znanja na uvodnem modulu. Vsako leto se skoraj vsi vpisani z veseljem udeležijo uvodnih vsebin, kar jim pomaga, da hitreje usvojijo osnovna znanja.
Mag. Zvonka Krištof, omenili ste, da je program zasnovan modularno. Kaj to pomeni za študenta?
Program študentu omogoča izbirnost med štirimi moduli: masažne tehnike, aromaterapija, specialna pedikura in zdrav način življenja. To pomeni, da študent poglobi svoje znanje na enem področju. Ima pa možnost izbrati še enega od izbirnih predmetov, ki so kreditno ovrednoteni po ECTS.
Nam razložite še, kako poteka izobraževalni proces?
Predmetnik je zasnovan tako, da izobraževanje za redne študente poteka dve leti oz. štiri semestre. Predavanja in laboratorijske ter seminarske vaje potekajo v šoli, 10 tednov praktičnega izobraževanja v vsakem letniku pa v konkretnem delovnem okolju. V povprečju je 40 % kontaktnih ur namenjenih za predavanja, pri katerih študenti usvajajo teoretična znanja z ustreznega predmetnega področja, 60 % kontaktnih ur pa je namenjenih razvijanju predmetno‑specifičnih kompetenc pri seminarskih in laboratorijskih vajah, ki jih študenti opravljajo samostojno, v paru ali na modelu. V času izobraževanja v dveh letih opravijo še 800 ur pri delodajalcih. Zaradi prepletenosti teorije in prakse ter usmerjenosti v prakso program omogoča študentom možnost takojšnjega delovanja v praksi.
Katere kompetence, gospa ravnateljica, pridobijo diplomanti po zaključenem študiju?
Po opravljenem študiju naj bi diplomant obvladal: prepoznavanje kozmetičnih problemov, samostojno načrtovanje in izvajanje kozmetične nege kože oz. spremenjenih stanj kože, svetovanje za zdrav način življenja in dobro počutje s poudarkom na področju zdrave prehrane, telesne in duševne aktivnosti ter osebne sprostitve, organizacija dela, trženja in prodaje izdelkov za področje kozmetike in velnesa, uporabo zahtevnejših aktualnih aparatur v kozmetiki, uporabo aromaterapije v kozmetiki, izvajanje specialnih tehnik pedikure, izvajanje različnih masažnih tehnik in alternativnih oblik masaže.
Mag. Zvonka Krištof, pod vašim mentorstvom pri diplomski nalogi so leta 2013 študij zaključile prve študentke.
Drži, prvih 7 študentk je na slovesnosti 18. novembra 2013 prejelo diplomo z nazivom kozmetičarka. Posebno priznanje je na slovesnosti prejela tudi NAJ DIPLOMANTKA Anita Škofljanc, ki je z odliko opravila diplomsko delo z naslovom Vpliv velnesa na dobro počutje, ki jo je pripravila v času praktičnega izobraževanja v Termah Krka, d. o. o.
Prva generacija diplomantk višješolskega strokovnega programa KOZMETIKA s takratnim direktorjem Štefanom Davidom, takratnim ravnateljem Dragom Simončičem in mentorico mag. Zvonko Krištof
Kaj morate gospa Barbara Stopar kot predavateljica strokovnih kozmetičnih predmetov upoštevati pri izvedbi programa?
Program in katalogi znanj so pripravljeni tako, da se upošteva zahtevnost dela in odgovornost izvajalca storitve, saj je delo kozmetika/kozmetičarke zahtevno in odgovorno, tudi naloge so se razširile. Kozmetik/kozmetičarka skrbi za kožo stranke in njen estetski izgled, strankam tudi svetuje in jih usmerja v zdrav način življenja, kar vključuje promocijo zdravja, gibanje, zdravo prehrano, sprostitev in duševno aktivnost. Pri delu uporablja zahtevne aparature in sodeluje v timu, izvaja trženske vsebine in svetuje stranki. Ta dela zahtevajo dobro usposobljen kader, ki se bo po diplomi permanentno samoizobraževal in izpopolnjeval svoje znanje.
Izvajali ste tudi izredni študij v Izoli. Zakaj ste se odločili za dislokacijo, gospa ravnateljica?
Vsa leta poleg rednega izobraževanja izvajamo tudi izredni študij. Na pobudo podjetij na Obali, ki jim je primanjkovalo izobraženega kadra, smo na takratno Ministrstvo za izobraževanje, znanost, kulturo in šport naslovili vlogo za izvajanje izrednega študija na dislokaciji v Izoli in s študijskim letom 2013/14 začeli z izvajanjem izrednega študija. Za dve generaciji smo ga izvedli na Srednji zdravstveni šoli Izola, praktično izobraževanje pa v sodelovanju z izvajalci iz kozmetičnih salonov in lepotnih in velnes centrov na Obali in ostalih krajih Primorske.
Kako ocenjujete sodelovanje s podjetji, mag. Krištof?
Šola si vsa leta prizadeva za odlično sodelovanje s podjetji, kjer imajo študenti/študentke možnost opravljanja praktičnega izobraževanja. Za delodajalce konstantno izvajamo pedagoško-andragoško izobraževanje in jih seznanjamo s postopkom verifikacije podjetja. Za mentorje v podjetjih organiziramo izobraževanja s področja stroke in glede sofinanciranja spodbud za izvedbo praktičnega izobraževanja. Obveščamo jih tudi o novostih na področju izvajanja programa.
Zasledili smo, da v zadnjih letih uporabljate za vaše diplomantke naziv višji/-a kozmetik/kozmetičarka. Nam razložite, zakaj se je spremenil naziv, gospa ravnateljica?
Drži. Po evalvaciji med zaposlovalci kozmetikov/kozmetičark in analizi izvajanja programa na šolah ter na pobudo delodajalcev in študentov so se avtorji programa iz naše šole, Dobe Maribor in VSŠKV Ljubljana pod koordinacijo CPI leta 2017 lotili prenove programa. Prenovljeni program temelji na obstoječem višješolskem strokovnem študijskem programu Kozmetika iz leta 2009, dodane so vsebine, ki so se pokazale kot potrebne na podlagi izkušenj, pridobljenih v času izvajanja in zaznanimi potrebami po spremembah med delodajalci in študenti. V program so vključene nove vsebine s področja estetike in več praktičnih vaj pod vodstvom inštruktorjev/inštruktoric kozmetične stroke. Pokazala se je potreba po izvajanju večjega števila vaj pri predmetih v času izobraževanja v šoli in v podrobnejšem obravnavanju aktualnih specialnih tehnik manikire in ličenja. V študijski program je zato dodan nov izbirni modul Estetika, ki je namenjen poglobljeni obravnavi teh vsebin. Določeni, prej samostojni predmeti, so smiselno združeni v modul, katerega sestavni del je tudi praktično izobraževanje pri delodajalcih.
Spremenjen je tudi naziv, diplomanti po višji strokovni izobrazbi pridobijo naziv višji kozmetik oz. višja kozmetičarka.
Najdiplomantka Tjaša Jerman z ravnateljico mag.Dragico Budić in direktorjem dr. Matejem Forjanom
Delodajalci ves čas poudarjajo, da imajo diplomanti premalo praktičnih izkušenj. Ali se je to z novim programom kaj spremenilo, gospa Mateja Justinek, ki kot diplomirana kozmetičarka izvajate laboratorijske vaje?
Število kontaktnih ur za praktično delo, namenjenih seminarskim in laboratorijskim vajam, se je povečalo s 540 na 712 ur. Nova Izhodišča za pripravo programa so omogočala, da šola v odprti kurikul vključi vsebine, ki jih narekujejo potrebe delodajalcev. To smo na šoli s pridom izkoristili in vključili že v čas izobraževanja na šoli praktično delo na strankah, tako da se študenti že v šoli srečajo z delom na strankah.
Šola spodbuja svoje študente, da so aktivni tudi pri obšolskih dejavnostih. Kako uspešni so bili na tekmovanju iz kozmetike, gospa Barbara Stopar?
Tako je, študenti svoje znanje in ustvarjalnost radi pokažejo. Prve dve leti obstoja šole so sodelovali na tekmovanju v okviru sejma s področja frizerstva in kozmetike v Celju, ki ga je organizirala Mojca Janežič iz podjetja Akademija studia lepote. Prvo leto je bila tema tekmovanja VAMPIRJI, leta 2013 pa CVETNE VILE. Naši študenti so v vseh kategorijah dosegli odlične rezultate.
Tekmovalci v oblikovanju cvetne vile leta 2013 z mentorico Barbaro Stopar
Bili pa ste tudi pobudniki za temovanje med šolami. Zakaj ste se tako odločili, gospa Zvonka Krištof?
Leta 2014 na sejmu tekmovanja ni bilo več na programu, zato je bila prav naša šola pobudnica, da se dijakom in študentom srednjih in višjih šol omogoči tekmovanje iz stroke. V sodelovanju s Skupnostjo zdravstva, farmacije, kemije in kozmetike, strokovnjakinjo na področju ličenja Tino Lasič Andrejević iz Make up artist centra in strokovnjakinjo na področju naravne manikire in permanentnega lakiranja Mojco Janežič se je tako pripravilo državno tekmovanje in organizacija mednarodnega srečanja, na katerem so sodelovali tudi strokovnjaki in učitelji tujih sorodnih šol.
Na tekmovanju, ki je bilo organizirano aprila 2014 na Šolskem centu Novo mesto, so dijaki in študenti tekmovali v naslednjih kategorijah: 1. kategorija: tekmovanje; 2. kategorija: tekmovanje v ličenju in oblikovanju popolnega videza za skupino, ki vključuje poleg ličenja tudi specialne efekte maske, poslikavo telesa, oblikovanje pričeske, nohtov in kostumografijona določene teme; 3. kategorija: naravna manikira in 4. kategorija: permanentno lakiranje.
Izjemno uspešni smo bili na tekmovanju tudi v naslednjih letih.
Tekmovalke v oblikovanju antičnega stripovskega junaka leta 2015 pod mentorstvom Mateje Justinek
Katere dejavnosti poleg obveznih vsebin študentom še ponujate, gospa Mateja Justinek?
Da so bili naši študenti seznanjeni z novostmi na področju stroke, smo redno gostili predstavnike podjetij, ki so predstavili novosti. Prav tako smo organizirali ekskurzije na sejme iz stroke v Zagreb, Beograd, Munchen, Ljubljano.
Kozmetičarke so v študijskem letu 2016/17 obiskale Wellness Paradiso v Dobovi
Srečamo pa tudi članke vaših diplomantov in predavateljev ter predstavitve na kongresih. Kako poteka sodelovanje med študenti in predavatelji, gospa Krištof?
Sodelovanje med predavatelji in študenti na šoli poteka odlično in v sodelovanju smo pripravili številne raziskave in strokovne članke ter sodelovali pri organizaciji in s prispevki na kongresih: marca 2017 na mednarodnem velnes kongresu na temo: VODA – vir zdravja, dobrega počutja in lepote, aprila 2019 na mednarodnem velnes kongresu na temo: GIBANJE – temelj vitalnosti, dobrega počutja in aktivna pot do zdravja ter aprila 2021 na mednarodnem velnes kongresu na temo DUŠEVNI VELNES kot izbira za dobro duševno počutje. Sodelovali smo tudi na 10. regionalnem forumu za zdravstvo, wellness in spa turizem CEI z mednarodno udeležbo, ki je potekal v oktobru 2019 v Beogradu.
Kako poteka mednarodno sodelovanje, gospa Alexia Rossi, ki ste na šoli koordinatorica mednarodnega sodelovanja?
Vsako leto omogočimo našim študentom, da opravijo praktično izobraževanje v kozmetičnih salonih in velnesih v tujini. Najraje se odločijo za podjetja na Malti in v Španiji. Delodajalci so z znanjem naših študentov zelo zadovoljni in kar nekaj naših diplomantk svojo kariero gradi v tujini.
Nika Žlajpah, vi ste se vpisali na Višjo strokovno šolo po gimnaziji in tudi študij po diplomi nadaljujete. Nam poveste, kaj ste pridobili kot višja kozmetičarka?
Po zaključeni gimnaziji sem študij nadaljevala na višji šoli, kjer sem spoznala, da z veseljem opravljam delo z ljudmi in jim pomagam s kozmetičnimi storitvami. Poleg strokovnega teoretičnega znanja sem zaradi obilega števila ur praktičnega usposabljanja nadgradila svoje komunikacijske sposobnosti za kvalitetno delo in svetovanje strankam. Šola me je navdušila, da svoje znanje anatomije in tehnike masaže še bolj poglobim, zato sem se odločila še za študij fizioterapije. Moj namen je v prihodnosti uporabiti znanje obeh strok in imeti tako bolj holističen in interdisciplinaren pristop do strank. Veščine in poznanstva, ki sem jih pridobila med študijem, so neprecenljive in me v vsakdanjem življenju redno spremljajo. Hvala vsem zaposlenim na šoli, ki so bili vedno na voljo za kakršnokoli pomoč in svetovanje. Če bi se lahko še enkrat odločala za študij, ne bi spremenila ničesar.
Kako ste vi, Kaja Osredkar, uporabili v času izobraževanja pridobljeno strokovne znanje?
Na šolo sem se vpisala po srednji ekonomski šoli in nisem imela prav nobenega kozmetičnega znanja. Šola mi je omogočila, da sem hitro pridobila manjkajoče znanje, pa tudi sama sem bila zelo motivirana, tako da sem hitro dohitela sošolke s predhodno kozmetično šolo. Praktične izkušnje sem nabirala že v času šolanja in po diplomiranju v različnih salonih, tako da sem odprla svoj kozmetični salon Gold spa. Odpiramo pa že drugi salon, ki bo prav tako v Ljubljani.
Diplomanti – višje kozmetičarke in kozmetik različnih generacij
Fantje so na kozmetiki v manjšini. Zakaj ste se Tomaž Veber odločili, da nadaljujete šolanje na kozmetiki?
Končal sem šolanje za frizerja in imel sem veliko željo, da postanem uspešen pri izvajanju storitev za lepoto, sprostitev in dobro počutje, zato sem se vpisal na Višjo strokovno šolo v Novem mestu. V času šolanja sem bival v študentskem domu, kar mi je omogočilo, da sem lahko sproti opravljal obveznosti na šoli, praktično izobraževanje pa sem opravljal bližje domu in v termah, kjer sem najprej nabiral izkušnje in kjer delam še danes.
Ana Erzar, kot diplomantka šole kariero nadaljujete v tujini. Kako ocenjujete znanje, ki ste ga pridobili v času študija?
Prav izobraževanje in diploma ter strokovno znanje, ki sem ga pridobila na Višji strokovni šoli v Novem mestu, so mi omogočili, da sem bila izbrana za odlično službo na Malti. Predmetnik na višji šoli je zelo dober in omogoča pridobitev vseh temeljnih znanj, kar so prepoznali tudi delodajalci na Malti. Seveda so potrebne tudi izkušnje, predvsem pa trdo delo in nenehno dodatno izobraževanje.
Ana Erzar gradi kariero kot višja kozmetičarka na Malti
Tudi vi, Adrianna Kerekeš, ste študij zaključili na Višji strokovni šoli v Novem mestu in kot višja kozmetičarka delate na Malti. Kako ocenjujete vaše izobraževanje in pridobljeno znanje?
Res je, zaposlena sem v enem izmed znanih podjetij na Malti, kjer se ukvarjamo z nego kože in telesa na profesionalnem nivoju. Lahko rečem, da sem ponosna, ker sem diplomirala na Šolskem centru Novo mesto kot višja kozmetičarka. Zaradi šole in posledično pridobljene izobrazbe in znanja uspešno gradim svojo sanjsko kariero. Pridobljeno znanje v času šolanja in izkušnje v podjetjih na Malti so napolnili lonec znanja, ki ga trenutno posedujem.
Adrianna Kerekeš gradi kariero kot višja kozmetičarka na Malti
Laura Gričar Adamič, vi ste se vpisali na izredni študij. Lahko navedete razloge, da ste se odločili za višješolski študij kozmetike, saj ste v praksi že izvajali storitve v svojem salonu?
Za študij kozmetike sem se odločila z namenom, da povežem vsa znanja, ki sem jih pridobivala z različnimi izobraževanji, licencami. Predstavljala sem si, da bom vse skupaj lažje povezala v eno celoto, s katero bom še bolj kvalitetno in podprto s še več znanja opravljala svoje delo s strankami. Med študijem sem pridobivala nova znanja in z njimi so se mi odpirale nove ideje, kaj vse bi lahko še ponudila svojim strankam, kako bi lahko svoje storitve še nadgradila, izpopolnila, izboljšala kvaliteto svojega dela. S tem, ko je rastlo moje znanje, je rastla tudi moja samozavest.
Laura Gričar Adamič pri delu s strankami
Ali se na področju višješolskega izobraževanja obetajo kakšne novosti, gospa ravnateljica?
Ker delodajalci izražajo potrebo po poglobljenih in specialnih znanjih s področja kozmetike in velnesa, smo se na šoli zadnji dve študijski leti aktivno vključili v pripravo programov za izpopolnjevanje po višješolskem strokovnem programu, ki ga koordinira CPI. Potrjeni so programi: Aromaterapevt/Aromaterapevtka v velneški dejavnosti, Izvajalec/Izvajalka ročne limfne drenaže v kozmetiki in velnesu, Velnes maser/maserka, Izvajalec/izvajalka velnes kovčinga. Pripravljena sta še programa, ki sta v postopku potrjevanja: Umetnik/umetnica permanentnega ličenja in Izvajalec/izvajalka gozdne terapije. Aktivno smo sodelovali še pri programih za izpopolnjevanje na področju srednjega strokovnega izobraževanja: Nohtni stilist/nohtna stilistka, v pripravi je tudi program Koordinator/koordinatorka poslovanja v kozmetiki in velnesu.
Do sedaj so se ti projekti izvajali za udeležence projekta MUNERA 3 brezplačno, a se projekt zaključuje. Srčno si želimo, da bo prišlo do novega razpisa, ki bo omogočal izvajanje teh programov preko projekta.