Višja kozmetičarka/višji kozmetik – vez med znanjem in stranko
V slovenskem izobraževalnem prostoru si je prav posebno mesto izborilo višje strokovno izobraževanje. V Sloveniji imamo danes 49 javnih višjih strokovnih šol, v okviru katerih študentje pridobivajo znanje v 35 različnih programih. Kar osem izmed njih izvajamo na Višji strokovni šoli Šolskega centra Novo mesto. Na eni strani tehnične smeri študija, ki predstavljajo paleto raznovrstnih poklicev, lepo zaokrožamo s študijem kozmetike, ki je storitveno naravnan študij. Gre za študij, ki odgovarja potrebam ljudi, študij, ki se odziva na potrebe družbe in nudi strankam storitve, s katerimi se bogati življenje slehernega posameznika.
Evalvacijo dela šole, življenjskega utripa na njej in povezanosti z okoljem in družbo vsakih pet let poda tudi Nacionalna agencija za kakovost v visokem šolstvu, ki je konec leta 2021 šolo označila s sloganom Podjetja živijo z Višjo strokovno šolo in s tem naši šoli podelila priznanje za odličnost.
Višješolski študijski program Kozmetika kot tudi vsi ostali višješolski programi trajajo 2 leti. Študijsko leto zajema 24 tednov predavanj in vaj v šoli ter 10 tednov praktičnega izobraževanja pri delodajalcu. Slednje predstavlja 40 % vseh ur izobraževalnega programa, kar poleg 29 % preostalih ur, namenjenih vajam, rezultira v najbolj praktično naravnan študij. In zakaj je takšna oblika izobraževanja najbolj zaželena? Ker praktično izobraževanje predstavlja ključ do dobre zaposlitve. Kot šola skrbimo za razvoj poklicnih kompetenc vseh študentov. Program Kozmetika po večini obiskujejo dekleta. Študentkam kozmetike in ostalih programov omogočamo neposredni kontakt s trgom dela, hkrati jih pripravimo za vstop na trg dela, skrbimo za njihovo usposabljanje, uvajamo jih v timsko delo v podjetju ter skrbimo za dobro sodelovanje med njimi in delodajalci. Ker so delodajalci tudi s področja kozmetike del študijskega procesa in sami najbolj avtentično študentkam predočijo potrebe strank, ki se vedno znova spreminjajo in jim je potrebno vsakodnevno slediti, predstavljajo pomemben del temelja višješolskega študija kozmetike.
Skrb za razvoj stroke in novih znanstvenih pristopov je tudi v kozmetiki zelo pomemben, kar najbolj stopi v veljavo takrat, ko jih višje kozmetičarke uspešno implementirajo v svojo praktično usposobljenost in jih znajo prenesti do stranke. Takrat dobi znanje novo razsežnost. Odraža se z zadovoljstvom stranke, ki je uporabnica storitev in želi, da se z njo v prvi vrsti vzpostavi vez zaupanja. Tako so višje kozmetičarke tiste, ki predstavljajo vez med znanjem in stranko.
Dokaz, da je praktično naravnan višješolski študij v slovenskem prostoru izredno zaželen, predstavljajo tudi številke, saj je 86 % zaposlenih diplomantov vseh osmih programov na Višji strokovni šoli Šolskega centra Novo mesto v času do treh mesecev po diplomiranju dobilo zaposlitev. Odstotek pa naraste na 98 %, v kolikor je čas od diplomiranja zajet do enega leta.
Biti kozmetičarka je kreativen in lep poklic
Za zagotavljanje kreativnosti in prepoznavanje lepote poklica pa je pomembno strokovno znanje. Temeljna strokovna izhodišča dobijo študentke na šoli, ki jih ob stalnem poudarjanju pomena vseživljenjskega učenja dodatno plemenitijo z dopolnjevanjem znanja, čemur sledijo spretnosti, ki jih srčno in predano prenašajo strankam.
Višješolski študij kozmetike je naravnan tako, da študentke med dvoletnim študijem pri vseh predmetih in vajah spoznajo in soustvarjajo lik višje kozmetičarke/kozmetika. Vsebine predmetov in vaj se med seboj prepletajo in dopolnjujejo in s tem omogočajo študentkam strokovno in osebnostno rast ter zadovoljstvo in samozavest ob usvajanju identitete kozmetičarke/kozmetika.
Praktična naravnanost študija kozmetike
Za študij kozmetike na višjih strokovnih šolah se odločajo tako dijakinje, ki že imajo predhodno kozmetično izobrazbo, kot tudi tiste, ki je še nimajo. Razlike v znanju si kot šola prizadevamo zmanjšati z izvajanjem uvodnih modulov tik pred začetkom študijskega leta. V uvodnem modulu se bodočim študentkam predstavijo področja kozmetične nege obraza, klasične masaže telesa, estetske manikire ter estetske pedikure. Na ta način študentke lažje sledijo nadgradnji osnovnega kozmetičnega znanja.
Imamo odlično opremljene prostore s številnimi kozmetičnimi napravami. Teoretično znanje, povezano s praktičnimi vajami, v okviru študija kozmetike pokriva več področij. V prvem letniku je temeljni predmet Kozmetična nega, ki zajema nadgradnjo kozmetičnih storitev, ki jih študentke usvojijo v okviru uvodnega modula oz. so jih spoznale v okviru srednješolske kozmetične izobrazbe. Pri kozmetični negi obraza študentke pridobivajo veščine, kot so pravilna uporaba profesionalnih kozmetičnih izdelkov in pripomočkov ter ročne spretnosti, kot sta masaža in limfna drenaža obraza.
Vaje iz kozmetične nege obraza
Pri kozmetični negi telesa se poleg depilacije in klasične masaže seznanijo tudi z ročno limfno drenažo telesa. Te veščine predstavljajo osnovo za maderoterapijo, s katero se naučijo preoblikovanja telesa. Pri manikiri se seznanijo s pravilnimi postopki nege rok in nohtov, urejanja in lakiranja, kjer je poudarek na trajnejših materialih, kot so permanentni laki. Prav tako se študentke seznanijo s tehnikami podaljševanja in oblikovanja nohtov, ki so v stroki aktualne. Organiziramo vsebino nail arta, kjer študentke ustvarjajo trendovske dizajne in zanimive motive na nohtih. Študentke, ki jih področje manikire neizmerno veseli, pa lahko znanje nadgradijo z izbirnim modulom v drugem letniku. Vse več ljudi izkazuje željo po estetski urejenosti nog in nohtov. Ker se na šoli tega zavedamo že vrsto let, študentke utrdijo znanje in ga nadgradijo, tako izvajajo vaje tudi na zunanjih modelih.
Zainteresirane študentke izberejo izbirni modul s področja specialne pedikure, v okviru katerega v drugem letniku usvojijo reševanje zahtevnejše problematike na nogah.
Predmeti, ki pripomorejo k dodatnemu teoretičnemu znanju za strokovnejše delo na strankah, so Anatomija, fiziologija z osnovami patologije, Mikrobiologija z epidemiologijo, Dermatovenerologija, Kozmetologija ter Biokemija in farmakognozija. Pri uspešnem prenosu strokovnega znanja in veščin ključno vlogo opravljajo tudi mehke veščine, ki jih študentke usvojijo pri predmetu Poslovna komunikacija in vodenje. Študentke so tako usposobljene poleg kozmetičnih storitev izvesti celoten proces pristopa k stranki s prepoznavo indikacije oz. kontraindikacije storitve, usposobljene so prepoznati različna stanja in ob zaključku nuditi tudi svetovanje za nadaljnjo nego doma.
Že v prvem letniku se študentke odločijo, kateri izbirni modul izbrati za nadgradnjo veščin v drugem letniku. Najpogosteje izberejo masažne tehnike, specialno pedikuro, velnes in estetiko.
Predmet Delovanje in uporaba kozmetičnih naprav je osrednji predmet v drugem letniku študija, kjer se študentke seznanijo z mehanizmi delovanja kozmetičnih naprav in njihovo pravilno uporabo. Študentke se naučijo pravilno uporabljati kozmetične naprave, pri tem izkusijo tudi njihov občutek in učinek na lastni koži.
Praktična izkušnja je zelo pomembna za kasnejšo samostojno uporabo naprav, predvsem na zunanjih strankah. Le-te se z veseljem odločijo za tako imenovane pakete preoblikovanja telesa ali pomlajevanja kože obraza in nas obiščejo na številnih laboratorijskih vajah v šoli. Veseli smo, da so stranke zadovoljne z izvedbo storitev, hkrati pa ponosni, da nam zaupajo, kljub temu da je delo zelo zahtevno in ga izvajajo naše študentke v zadnjem polletju študija. Tako izvajajo raznolike kozmetične storitve nege obraza in telesa z visokofrekvenčnim ali nizkofrekvenčnim ultrazvokom (za učinkovito preoblikovanje telesa), intenzivno pulzno svetlobo – IPL (za trajnejše zmanjševanje neželene poraščenosti, izboljšanja aknastih stanj ali izboljšanja videza starostnih sprememb kože), radiofrekvenčno terapijo, vakumsko masažo, mikrodermoabrazijo ter druge, celo HIFU-terapijo s pomočjo mentorice.
S pridobljenim znanjem uporabe kozmetičnih naprav, znanjem o izbiri in uporabi kozmetičnih izdelkov ter pripomočkov v kombinaciji s številnimi različnimi tipi in stanji kože strank se pravi izziv za naše študentke šele začne. Vse to znanje in izkušnje, tudi tiste, ki so jih pridobile pri delodajalcih v okviru praktičnega izobraževanja, jim pridejo še kako prav; od sprejema do zaključnega svetovanja stranki. Strokovno znanje tudi v drugem letniku izpopolnjujejo z mehkimi veščinami v okviru predmetov Svetovanje za dobro počutje in Kultura vedenja, kar je zelo pomembno za ustrezno komunikacijo in usmerjanje stranke.
Na šoli organiziramo kozmetične storitve, na katere lahko pridejo zunanje stranke, ki se na povabilo vedno z veseljem odzovejo. Tako dobijo študentke najbolj avtentično izkušnjo dela na trgu. Strank ne poznajo, obravnavajo jih celostno in na podlagi njihovega zadovoljstva pridobijo poleg mnenja mentorice v šoli neposredno povratno informacijo od same stranke. S tem dobijo informacijo o svoji uspešnosti implementacije strokovnega znanja v praktično okolje.
Največja nagrada, ki jo študentke pridobijo s svojim delom, je zadovoljna stranka, ki se z veseljem vrača na storitve, ter seveda sam učinek izvedbe storitve, ki je viden že ob odhodu. Pogosto zunanje stranke primerjajo storitve študentk s tistimi v kozmetičnem salonu. V marsikaterem primeru so študentki namenile pohvalo, da sta bila pristop in storitev opravljena zelo strokovno.
Začetki in prenova programa kozmetike – posluh do delodajalcev
Na pobudo in zaradi potreb delodajalcev, Obrtno-podjetniške zbornice ter strokovnjakov s področja kozmetike in dobrega počutja (velnesa) smo v letu 2010 pristopili k pripravi višješolskega strokovnega programa Kozmetika. Upoštevali smo zahteve stroke in delodajalcev, da se v študijskem programu prepletajo vsebine teorije in prakse. Ko smo po petih letih evalvirali program, smo ugotovili, da delodajalci na področju kozmetike pričakujejo, da študentke pridobijo več praktičnih izkušenj že v času šolanja, zato smo prenovili program in v t. i. odprti kurikul vnesli praktične vsebine – delo na strankah že v času izvajanja izobraževanja v šoli.
Šola že od samega začetka odlično sodeluje s številnimi delodajalci iz cele Slovenije, vsako leto pa nekaj študentk opravi praktično izobraževanje tudi v tujini. Delodajalce vsako leto povabimo na šolo, da izmenjamo izkušnje in novosti. Na šoli vsako leto poskrbimo, da jih pravočasno seznanimo z razpisom za sofinanciranje spodbud delodajalcem za izvajanje praktičnega izobraževanja za študentke višjih strokovnih šol in jim pomagamo pri oddaji dokumentacije na Javni štipendijski, razvojni, invalidski in preživninski sklad RS.
Zavedamo se, da pridobivanje praktičnih izkušenj in novih strokovnih znanj v neposrednem delovnem okolju pomembno vpliva na profesionalni in osebni razvoj študentk, saj se veliko diplomantk po opravljenem praktičnem izobraževanju pri delodajalcih zaposli. Veliko pa jih po diplomiranju ustanovi svoje podjetje, kar je odraz, da so pridobljene strokovne izkušnje povezale še s podjetniškimi veščinami, osnove katerih so spoznale tudi v času študija.
Praktično izobraževanje pri delodajalcu je tako idealna priložnost za pridobivanje spretnosti pod nadzorom usposobljenega mentorja z izkušnjami, saj gre za vpetost v strokovne kozmetične storitve in stalno bedenje nad spremembami, ki jih narekujejo stranke. Tega sledenja potreb strank se tako iz prve roke naučijo tudi študentke, kar povečuje njihovo prednost za zaposlitev.
Več najdete na: