NAGRADO ZA NAJBOLJŠO FILMSKO MASKO DOBI … ?
Nataša Sevčnikar, diplomirana kozmetičarka na mednarodni filmski sceni
Že med študijem kozmetike na VIST je dobila prvi angažma za TVS kot oblikovalka maske za serijo kratkih igranih dokumentarnih filmov, nato pa se je kot izvrstna maskerka hitro uveljavila na domači in mednarodni filmski sceni. Tako ima za sabo poleg vrste kratkih igranih in dokumentarnih filmov že kar štiri TV nadaljevanke in kar devet celovečernih igranih filmov, od tega pet tujih, ki so bili predstavljeni na številnih uglednih filmskih festivalih; International Film Festival Karlovy Vary, Sarajevo Film Festival. Trije so bili nominirani za tujejezičnega Oscarja, za film Gajin svet pa je l. 2018 prejela Vesno za najboljšo filmsko masko na Festivalu slovenskega filma. Pred kratkim je zaključila snemanje 2. dela filma Gajin svet, trenutno pa je angažirana pri novem velikem filmskem projektu v Beogradu.
Filmi, pri katerih ste sodelovali kot maskerka, so bili predstavljeni na številnih uglednih festivalih v Evropi in izven nje; kar nekaj jih je bilo nagrajenih na različnih evropskih filmskih festivalih, film Dječaci iz ulice Marksa i Engelsa celo na festivalih v ZDA in Kanadi. Kakšen je prispevek filmske maske k uspešnosti filma kot celote?
Vampirja je Nataša Sevčnikar prefinjeno ustvarila med študijem v svojem zaključnem projektu pri predmetu Filmsko in gledališko ličenje, ki je izbirni predmet v študiju kozmetike na VIST- Fakulteti za aplikativne vede.
Filmska maska je znatna podpora igralcem, da se vživijo v lik, ki ga predstavljajo, hkrati pa pripomore gledalcu, da je videno na zaslonu oz. platnu videti resnično, skladno z likom, zgodbo, vzdušjem, ki ga film oz. posamezni prizori predstavljajo. Zato sem s svojim delom nedvomno znatno prispevala h končni vizualni, estetski podobi filmov, kar je poleg zgodbe, igralcev, scenografije, kostumografije, glasbe in seveda režije vsekakor potrebno za uspešnost filmov in eden od pogojev za uvrstitev in uspešnost na uveljavljenih mednarodnih filmskih festivalih.
Film Gajin svet, ki sodi med najuspešnejše slovenske filme zadnjih let, saj si ga je ogledalo preko 75.000 gledalcev in je prejel kar 3 Zlate role – nagrado Društva slovenskih filmskih ustvarjalcev za nadpovprečno gledanost, je prejel nagrado Vesna za najboljšo filmsko masko v slovenskem filmu l. 2018. Pravzaprav ste jo prejeli vi. Kaj vam pomeni ta nagrada?
Največja nagrada zame kot filmskega ustvarjalca je vsekakor uspešnost filma; tako uspešnost na festivalih kot pri gledalcih. Veliko mi pomenijo kreativna sodelovanja z mednarodno priznanimi režiserji, kot tudi sodelovanja v velikih mednarodnih produkcijah, kjer je poleg strokovne usposobljenosti potrebno še veliko profesionalizma, odgovornosti, organiziranosti, sposobnosti timskega dela…Sama nagrada Vesna za najboljšo filmsko masko je samo potrditev, da svoje delo opravljam dobro.
Med študijem kozmetike na Visoki šoli za storitve, ki se je lani preoblikovala v VIST – Fakulteto za aplikativne vede, ste med drugimi predmeti izbrali tudi izbirne predmete iz ličenja, tudi predmet Filmska in gledališka maska. S kolegico sta v zaključnem projektu oblikovali odlični maski za vampirski par. Kaj vam je pomenil ta projekt in kako so ti predmeti oz. znanja, ki ste jih pridobili z njimi, vplivala na vašo odločitev, da se profesionalno usmerite na to področje, in vašo uspešnost pri tem?
Znanja, pridobljena pri predmetih Vizažistične tehnike, Modno in fotografsko ličenje ter Filmska in gledališka maska so me navdihnila in dala možnost, da predhodne izkušnje v kozmetični industriji in kozmetično izobrazbo združim s strastjo do umetnosti, estetike in filma. Menim, da je za profesionalnega vizažista strokovna izobrazba ključnega pomena, samo talent in praksa sta premalo. Obstaja toliko različnih znanj in veščin, ki jih je potrebno poznati! Poleg znanj iz samega ličenja in maskiranja tudi o koži, izdelkih idr. Neskončne možnosti v filmu zahtevajo od maskerja pripravljenost na vse mogoče situacije, tehnično usposobljenost in vrsto orodij.
Lahko na kratko opišete, kako poteka delo pri filmu, sodelovanje z režiserjem in ostalimi člani ekipe?
Filmsko ustvarjanje združuje različne umetniške oblike od režiranja, igranja, fotografije, scenografije, kostumografije, glasbe…, ki ustvarjajo eno samo iluzijo. Ne glede na to, ali je film postavljen v preteklost, sedanjost ali prihodnost, različne lokacije ali namišljene kraje, mora njegova ustvarjalna ekipa združiti moči, da bi vizija zaživela. Umetniki maske so bistven del vsake filmske produkcije. Umetnik ličenja v sodelovanju z režiserjem in direktorjem fotografije pomaga ustvariti svet, upodobljen v filmu. Medtem ko igralec oživi scenarij, je umetnik ličenja ta, ki podpre fizično transformacijo igralca v lik, ki ga igra. Umetniki ličenja smo prvi, ki jih igralec vidi zjutraj in zadnji, ki jih vidi konec delovnega dneva, delo zahteva veliko intuitivnega razumevanja igralčevega razpoloženja. Filmsko ličenje združuje umetniško ustvarjanje, tehnologijo, raziskave, obrt in trdo delo. Film traja približno dve uri, njegove priprave in snemanje pa več mesecev, lahko tudi let.
Utemeljitev nagrade Vesna za najboljšo filmsko masko: “Nataša Sevčnikar je v filmu Gajin svet ustvarila diskretno, a konsistentno masko vseh igralcev, ki v ravno pravi meri in z veliko občutka vizualno podpira nerealističen in poenostavljen svet otroškega in mladinskega filma.” Na fotografiji Nataša med podelitvijo.
Kaj menite, da je bilo ključno za to, da ste prišli do prvih angažmajev in da ste tako uspešni?
Kljub temu, da z enako strastjo z ličenjem ženske osrečim na poseben dan, sem vedno vedela, da želim biti več kot le še ena vizažistka v morju tisočerih. Pri mojem delu mi je bilo všeč vse. Zame izbira poklica umetnik ličenja ne pomeni samo služenje denarja, ampak bolj ljubezen do tega, kar ustvarjam. Skozi leta sem počasi gradila svoj portfolio, včasih tudi na slabo plačanih projektih, ki so mi bili kreativni izziv, in tako nadgradila znanja, pridobljena v času študija. Vsekakor je bilo tudi malo sreče, da sem na svoji poklicni poti naletela na režiserje in producente, ki so verjeli vame in mi dali prve priložnosti. Zame je bila tudi prava odločitev, da delam kot samostojni delavec na mednarodnem nivoju.
Neskončne možnosti v filmu zahtevajo od maskerja pripravljenost na vse mogoče situacije, ustvarjalnost, tehnično usposobljenost in vrsto orodij. Na fotografiji Nataša med snemanjem filma Gajin svet.
Poti do tega, da nekdo postane masker oz. maskerka v gledališču ali filmu, so lahko različne. Vi ste do tega prišli s študijem kozmetike, ki daje še številna druga znanja – tako splošnejša oz. temeljna naravoslovno medicinska kot specifična znanja z različnih področij kozmetike. Menite, da vam vsa ta znanja koristijo pri delu oz. vam dajejo kakšne prednosti pred drugimi, ki teh znanj nimajo?
Nedvomno je kozmetična izobrazba moja velika prednost. Filmska maska, kakor tudi vsakodnevno ličenje, danes stremi k naravnemu videzu, uporaba ličil pa zaradi tehnike snemanja v formatu visoke ločljivosti mora biti čim manj vidna. To dosežemo s primerno nego in pripravo kože ter uporabo nekaj ključnih proizvodov za želen videz. Poznavanje anatomije obraza je ključnega pomena pri svetlenju, senčenju določenih delov obraza in ustvarjanju karakterne maske, kjer spreminjamo igralčeve fizične poteze obraza. Navsezadnje snemamo velikokrat v ekstremnih vremenskih pogojih, kjer je kožo igralcev potrebno zaščititi pred soncem, mrazom in vetrom. Zaradi pogoste uporabe težkih ličil je koža igralcev velikokrat občutljiva, nagnjena k preobčutljivostnim reakcijam ali alergijam… Kozmetična znanja so bistvenega pomena pri negi kože in vzdrževanju videza igralcev skozi dolgotrajna snemanja.
Filmska maska je znatna podpora igralcem, da se vživijo v lik, ki ga predstavljajo, hkrati pa pripomore gledalcu, da je videno na zaslonu oz. platnu videti resnično, skladno z likom, zgodbo, vzdušjem, ki ga film oz. posamezni prizori predstavljajo.
Kar nekaj let je minilo, od kar ste se vpisali v študij kozmetike, diplomirali pa ste pred kratkim, in to kot prva na VIST na osnovi izvedenih del. Kako to?
Filmski projekti so se kar vrstili in zmanjkovalo je tako časa kot energije, da bi se zares lotila še nekega posebnega projekta, potrebnega za diplomo. Večkrat sem sicer začenjala s pripravo diplome, a se ni izšlo. Zdaj pa sem izkoristila možnost, da diplomiram na osnovi že izvedenih del, s katerimi sem dokazala visoko strokovno usposobljenost in sposobnost samostojne izvedbe večjega dela, kar je tudi namen diplome. Tako sem v diplomi poleg zgodovine filmske maske obdelala koncepte, razvoj in izvedbo mask, ki sem jih delala za 8 filmov in s svojim ustvarjanjem prispevala k uspešnim udeležbam in nagradam na priznanih mednarodnih filmskih festivalih. Tako sem s to nalogo in zagovorom, v katerem sem pokazala tudi teoretično znanje ne le iz ličenja in maskiranja, temveč tudi iz kozmetike, poznavanja in obravnave kože nasploh, postala diplomirana kozmetičarka.
Kakšen nasvet bi dali začetnikom v svetu filmskega ličenja?
Delati moraš z veseljem, s srcem, naučiti se je potrebno naučiti veliko veščin. To je delo, ki predstavlja večen izziv, hkrati pa te bogato nagrajuje. Danes z velikim veseljem prenašam svoja znanja na mlade začetnike v svetu ličenja in maskiranja. Vem, da je kar nekaj VIST-ovih diplomantk uspešnih tudi na tem področju.